Wolfcast 06: Historie procesorů – část 1.
Víme, že bez nich by to nešlo. Jak spletitá a akční byla historie jejich vynalézání a vývoje, to vám řekne Michal Rybka!
Trumfovali jsme se „třiosmšestkami“, pak „penťáky“ a nakonec se přidávali na stranu AMD nebo Intelu v přetahovačkách o to, jaké procesory jsou výkonnější. Zatímco pro hráče byl model procesoru dělící čárou mezi „zahraju si“ a „tohle nespustím,“ inženýři soutěžili o co největší počet tranzistorů. Z toho herní vývojáři a hráči benefitovali a Michal vám popíše, jak vypadal závod mezi Motorolou, Intelem, Zilogem, Fairchildem a dalšími, kteří dnes už neexistují. Začneme kolem roku 1971 a v první část povídání uzavřeme roku 1995.
WOLFCAST O HISTORII PROCESORŮ SI POSLECHNĚTE ZDE! (KLIKNĚTE)
Michal je ale důkladný historik a novinář. Proto neočekávejte jen chronologické vyjmenování procesorů, ale především úvod do jejich možností, architektur RISC, OISC, ZISC a CISC a vysvětlí, jak se to celé programuje. Stojí to za poslech!
Kde všude najdete podcasty Retro Nation?
Anchor
Spotify
Apple
Podcasts
Google
Podcasts
Overcasts
Pocket
Casts
Radio
Public
RSS
Anchoru pro vaše podcastové aplikace
RSS
Patreonu pro vaše podcastové aplikace
O podcastech Retro Nation
Wolfcast je série ohlédnutí za historickým hardwarem i hrami. Novinář a spisovatel Michal Rybka se sbírání historického hardwaru a informací o jeho vývoji věnuje celoživotně. Michal je kurátorem Alza Muzea a spolupracovníkem PCTuning.cz.
Wolfcast vychází 2x měsíčně. Pravidelně se střídá s Retro Notami od hudebního publicisty Jardy Konáše. Jednoduše řečeno: 2x měsíčně vychází Retro noty, 2x měsíčně Wolfcast. Nové i starší podcasty najdete na výše uvedených odkazech vždy v pondělí.
Podcasty a další obsah RetroNation.cz můžeme natáčet kvůli podpoře od komunity na Patreonu. Děkujeme vám za ni! Jakékoliv dotazy a připomínky pište na email retronationrulez@gmail.com
🙂 Tak během 12 minut poslechu jsem se třikrát ztratil …..tohle si musím dát jindy než při rušné cestě do práce 😀
Ohledne Cyrix MediaGX bych si dovolil upresneni/opravu, ze nebyli prvni, kdo prisli s integrovanymi obvody pro grafiku a zvuk apod., ale prisla s tim uz o 2 roky drive Motorola a jejich dodnes skvela 68k architektura, v tomto pripade s nazvem DragonBall. Tyto procesory se pouzivaly pro PalmOS.
Jinak pekny a unikatni rozhovor, skoda ze to slo tak rychle, cekal jsem vetsi a detailnejsi pozastaveni u trech nejvic podstatnych procesoru 80.let, procesory 6502, Z80, 68000.
Pingback: Wolfcast 08: Historie paměťových médií
Pingback: Wolfcast 09: Historie klávesnic
Pingback: Wolfcast 10: Historie myší
Pingback: Wolfcast 11: Otázka paměti (pamětí)
Pingback: Wolfcast 12: I/O